INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Natan Nata ben Salomon Spira  

 
 
Biogram został opublikowany w 2002 r. w XLI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.


 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Spira Natan Nata ben Salomon (1585–1633), kabalista, kaznodzieja, rektor uczelni talmudycznej i przewodniczący sądu rabinackiego w Krakowie. Ur. w Krakowie, był wnukiem rabina grodzieńskiego Natana ben Samsona Spiry (zob.), synem Salomona.

S. uczył się u Majera ben Gedalia z Lublina, który pełnił urząd rabina w Krakowie, Lublinie i Lwowie. Już w młodości zasłynął jako uczony, obdarzony fenomenalną pamięcią. Oprócz zgłębiania nauk Talmudu, zajmował się także astronomią i metafizyką. W r. 1617, po śmierci Mojżesza ben Samuela Marguliesa, objął kierownictwo jesziwy (uczelni talmudycznej) i całego kahału krakowskiego. Pełnił również urząd kaznodziei (darszana) tamtejszej gminy. Mieszkał na Kazimierzu, który opuścił tylko raz we wrześniu 1623 z obawy przed morowym powietrzem i głodem. Schronił się wówczas wraz z rodziną we wsi Kaszów pod Krakowem. S. cieszył się wśród krakowskich Żydów wielkim poważaniem. Opowiadano, że codziennie objawiał się mu sam prorok Eliasz, czemu dano wyraz nawet w napisie na jego nagrobku. Przypisywano mu liczne cuda.

S. jako jeden z pierwszych głosił w Krakowie kabałę praktyczną, którą wykładał w jesziwie Mojżesza Isserlesa oraz we własnej jesziwie. Mieściła się ona w bożnicy na piętrze (stąd nazwa: Auf’n Bergel, Na górce) kamienicy zbudowanej przez teścia S-y Mojżesza Jakubowicza (Jekelsa) na rogu dawnej ul. Na Przejściu 2 i ul. Szerokiej 22. Spuściznę piśmienniczą S-y oblicza się na ok. 15 dzieł, z których najważniejsze odnoszą się do kabały. S. pisał również komentarze do Tory, kodeksu prawa rytualnego „Šulchan aruch” Józefa Karo i responsy. Za życia opublikował prawdopodobnie tylko komentarz do kabalistycznej księgi Zohar pt. Hagahot ve tikkunim le sefer ha-Zohar (Korekty i poprawki do księgi Zoharu, L. 1623). W l. 1636–9 synowie S-y wydali jedno z najważniejszych jego dzieł Megale amukot al ha-pasuk va-etchanan (Objaśniający tajemnice, t. 4, wznowienie Fürth 1691, L. 1800). Autor przedstawił w nim 252 interpretacje tzw. Modlitwy Mojżesza (Pwt. 3, 23–26). Objaśnienia S-y do Pięcioksiągu Mojżesza ukazały się dopiero w r. 1795 we Lwowie pt. Megale amukot al ha-Tora (Objaśniający tajemnice Tory, wznowienie, L. 1884). Inne jego prace, np. Sefer al ha-Kabbala (Księga Kabały), Šaalot va-tešuvot (Pytania i odpowiedzi), Me’ir natib (Oświetlenie ścieżki) pozostały w rękopisie.

We wszystkich pracach kabalistycznych S. największą uwagę poświęcał gematrii. W nazwie rzeczy lub wydarzenia próbował nawet odnaleźć jakość dobra i zła. Ilość dobra lub zła w rzeczy ustalał metodą numeryczną na podstawie symboli liczb zawartych w jej nazwie. Głosił wiarę w wędrówkę dusz (hebr. gilgul). Twierdził, że dusze, do których przylega zło, nie mogą wrócić do Stwórcy i zespolić się z nim. Wracają więc wielokrotnie na świat, wchodzą w ciała ludzi, zwierząt, w rośliny lub minerały. Z nauką o wędrówce dusz powiązana była idea oddzielania dobra od zła, od którego zależne jest przyszłe zbawienie Izraela i całej ludzkości. S. był również autorem poezji religijnych i elegii ku czci Aszera Anzelma, lekarza królowej Bony, którego za rzekome morderstwo rytualne spalono na stosie w r. 1531. S. zmarł 20 VII 1633 w Krakowie. Został pochowany na cmentarzu Remu. Zostawił wielu uczniów i gorących zwolenników, jak np. Samson z Ostropola czy Jozue ben Józef. Współcześni mu Żydzi wierzyli, że jest on prekursorem mesjasza.

S. był żonaty z Różą (zm. 1642), córką Mojżesza Jakubowicza. Miał trzech synów i jedną córkę. Najstarszym synem był prawdopodobnie Mojżesz. Izaak został wybrany w r. 1619 reprezentantem gminy krakowskiej na żydowski Sejm Czterech Ziem. Salomon (1616?–1650) był rabinem w Satanowie. Córka Dobrusza (zm. 1642), wydana została za Jezajasza z Hildesheimu.

W r. 1933 krakowscy Żydzi obchodzili uroczyście 300-lecie śmierci S-y.

 

Bersohn, Słown. Żydów; Evrejskaja enciklopedija, Pet. [b.r.w.] XV; Spira R., Rabini i uczeni w Polsce w XVI, XVII i XVIII w., Kr. 1985; Wininger, Jüdische Biographie, V 594; – Bałaban M., Przewodnik po żydowskich zabytkach Krakowa, Kr. 1935 s. 60–2; Duda E., Stary cmentarz żydowski w Krakowie. Materiały inwentaryzacyjne, „Krzysztofory” T. 15: 1988 s. 105; Katalog zabytków sztuki w Pol., IV cz. 6; – Bałaban M., Apologeci i polemiści żydowscy w dawnej Rzeczypospolitej, w: Żydzi w Polsce Odrodzonej, W. 1932 I 261; tenże, Historia i literatura żydowska, Lw.–W.–Kr. 1925 III 250–1; tenże, Historia Żydów w Krakowie i na Kazimierzu 1304–1868, Kr. 1931–6 I–II; Dembitzer, Kellilat jofi, Kr. 1893 II 20 b; Doktór J., Śladami mesjasza-apostaty. Żydowskie ruchy mesjańskie w XVII i XVIII wieku a problem konwersji, Wr. 1998; Dubnow S., Die Geschichte des jüdischen Volkes in Europa, Berlin 1928 VI 378–9; Friedberg B., Luchot Zikaron. Epitaphien von Grabsteinen des istraelitischen Friedhofes zu Krakau, Drohobycz 1897; tenże, Marganita Spira. Geschichte der Familie Spira, tamże 1899; Halkowski H., Legendy z Żydowskiego Miasta na Kazimierzu pod Krakowem…, Kr. 1998 s. 40–4, 63; Horodezky S.A., Mystisch-religiöse Strömungen unter den Juden in Polen im 16.–18. Jahrhundert, Leipzig 1914 s. 41–6; tenże, Nathan Schpiro, „Evrejska starina” R. 3: 1911 s. 192; Meils J., Geschichte der Juden in Polen und Russland, Berlin 1921 I 328–9; Ochman J., Peryferie filozofii żydowskiej, Kr. 1997; Sefer Krakov, Ed. N. M. Gelber, Jerusalem 1959; Sikora T., Midrash and Semiotics. Some Considerations on the Case of R. Natan Nata Spira of Cracow, „Studia Judaica” R. 2: 1999 [druk.:] 2000 nr 4 s. 197–202; Wachstein-Landau B., Jüdische Privatbriefe aus dem Jahre 1619, Wien 1911 nr 3; Wettstein F. H., „Hamicpe” 1908 nr 49; Zunz L., Ir ha-Zedek. Geschichte der Krakauer Rabbinate vom Anfänge des sechzehnten Jahrhunderts bis auf die Gegenwart als Beitrag zur Geschichte der Juden in Polen, Lw. 1874; – Hondo L., Inskrypcje starego żydowskiego cmentarza w Krakowie, Kr. 2000 cz. 1; tenże, Stary żydowski cmentarz w Krakowie. Historia cmentarza. Analiza hebrajskich inskrypcji, Kr. 1999.

Stefan Gąsiorowski

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.